لغو تمامی برنامه‌های فرهنگی مشهد تا شنبه ۲۹ اردیبهشت راه‌آهن مشهد: حرکت قطارهای مشهد به حالت عادی بازگشت | علت تاخیر، رعایت مسائل ایمنی بوده است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی | مردم مشهد طی امشب و فردا از تردد و سفرهای غیرضروری جدا پرهیز نمایند سیل محور سرخس- مشهد را مسدود کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرفتارشدن چند خودرو در سیل امروز مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تخریب برخی از جاده‌های روستاهای سرخس در پی بارش باران (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: وضعیت اکثر نقاط شهر عادی است | رفع آب گرفتگی میدان انقلاب تا فردا طول می‌کشد ۲۵۰ تماس مرتبط با سیل و بارندگی با آتش‌نشانی مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس دهی قطار شهری مشهد تا ساعت ۲۴ تمدید شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرهنگ‌سازی ماندگار در نسل آینده، با توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان ۴۰۰ میلیارد تومان از طلب پیمانکاران شهرداری مشهد تسویه شد بارش شدید باران محور فریمان _ مشهد را مسدود کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم وقوع سیل و آب‌گرفتگی در اکثر مسیر‌های ورودی و خروجی مشهد | تمام محور‌های استان به غیر از مشهد باز است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرماندار طرقبه شاندیز: سیلاب مناطق ییلاقی را فراگرفته است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تا امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارندگی‌های مشهد ۲.۵ برابر درمقایسه‌با سال پیش افزایش یافته است ویدئو | بسته شدن جاده فریمان-مشهد بر اثر وقوع سیل (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت معابر شهر مشهد بعد از بارش شدید باران و راه افتادن سیلاب (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مسافران حتی‌الامکان از قطارشهری برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنند بارش ۳۸ میلیمتری باران در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) جریان برق در مشهد پایدار است و هیچ گونه قطعی برق نداریم (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

باغ ویلا‌ها و مصرف آب شرب برای دامپروری دو مشکل تامین آب در روستا‌های خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۴۱۳۰۶
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
باغ ویلا‌ها و مصرف آب شرب برای دامپروری دو مشکل تامین آب در روستا‌های خراسان رضوی
در شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد وضعیت نحوه ساماندهی استحصال منابع آبی شهرستان مشهد و شهرهای ملک آبادو رضویه بررسی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز، یکم دی ماه شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص مشکلات آب وفاضلاب بخش های رضویه، احمد اباد و مرکزی مشهد بررسی شد. حسین اسماعلیان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در جمع نمایندگان شورا وبخشداری توابع مشهد در خصوص وضعیت آبی استان گفت: حال و روز آب در کشور وضعیت خو‌بی ندارد و چند دهه در شرایط خشکسالی به سر میبرد. استان با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک نسبت به کشور وضعیت بدتر دارد که اگر مقایسه ای کنیم شهرستان مشهد دراقلیم نیمه خشک تری قرار دارد. در سال ابی۱۳۹۹-۱۴۰۰ ما در حوزه شهرستان مشهد بیش از ۶۷درصد کاهش بارندگی در دوره بلندمدت داشتیم. در همین سال آبی گذشته و در مهر پارسال متاسفانه ۲۳درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت داشتیم. در سال آبنده هم خشکسالی ادامه دارد و شاهد کاهش  ۵۰ درصدی هستیم که اثر آن  در سال۱۴۰۲هم‌ منتقل می کند. 

 به گفته رییس آبفای مشهد، حجم قابل توجهی از آب های پشت سدها استفاده شده و وضعیت بارندگی خوبی نداریم که امیدواریم درزمستان پیشرو بارندگی ها جبران شود. ما برنامه ریزی های خود را با شرایط بدبینانه دنبال می کنیم. در دو سال گذشته کلانشهر مشهد به عنوان دومین شهر کشور که هرساله میزبان میلیونی زائران است و در بعضی مواقع جمعیتش دوبرابر می شود اگر اقدامات دوسال  گذشته نبود در تابستان گذشته و امسال مشکل جدی اب مواجه بودیم. 

وی تصریح کرد: در دوسال پیش ۱۰۲روستا در تنش آبی بودند که خوشبختانه با اقدامات درستی وضعیت بهتری پیداکردند و این تنش قابل کنترل شد.آنچه که باعث می شود اقدامات درستی در حوزه آب توابع شهرستان هاانجام شود. هم پوشانی بین ارکان مختلف از جمله نمایندگان مجلس و شوراهای اسلامی و بخشداری ها است که پای کار باشند که باعث شد در سفر رییس جمهور این اعتبارات برای این بخشگرفته شود. 

اسماعلیان یادآورشد: در حوزه باغ ویلاها تنها دستگاهی هستیم که به طور جد ورود کردیم در حالیکه این موضوع بین دستگاهی است. به هیچ عنوان موافق ارائه آب به باغ ویلاها نیستیم. در سال گذشته بیش ۱۰هزار انشعاب غیر مجاز تعیین تکلیف کردیم که عمدتا در حوزه باغ ویلاها بود. درخیلی از روستاها حجم زیادی ازاب توسط باغ ویلاها نسبت که اهالی روستا استفاده می شود .که نیاز به همکاری بین دستگاهی است. مسلما  نباید اجازه دهیم ساخت و سازها انجام شود.

وی افزود: درباره ساخت و سازها به ویژه در حاشیه شهر کارها کافی نیست و باید کار جهادی تر انجام شود.ما وظیفه تامین آب درروستا را داریم. اما به آن دامداری که از آب روستایی برای دامش استفاده می کند باید حق بدهیم. اول باید مشکلش برای تامین آب دام حل شود. باید دستگاه مربوطه  مثل جهاد کشاورزی وارد کار شود و این راه حل نیست که آب دامدار را قطع کنیم . ابتدا باید مشکل آان دامدار حل شود.

وی اشاره کرد: هیچ بهانه ای حتی نبود اعتبارات برای اجرای پروژه های تامین اب پذیرفتنی نیست. وظیفه ما است که با هر شرایطی مشکل را حل کنیم هرجایی که راهکاری برای تامین اب وجود دارد شرکت اب وفاضلاب مشهد پای کار است.

اسماعلیان تصریح کرد: در بحث تفکیک آب شرب از بهداشتی در کلانشهر مشهد مشکلی به عنوان کمیت اب داریم. اما در حوزه روستاها در بعضی نقاط تفکیک اب شرب وبهداشتی انجام شده است .عمده اب فضای سبز مشهد از طریق منابع غیر شرب  تامین می شود .در مشهد تنها شهری که تصفیه خانه لوکال محلی را داریم.

آقایی، نماینده آب و فاضلاب مشهد گفت: در بحث توسعه شبکه آبی،  یک سازمان منبع درامدی مشخصی دارد. در منطقه ملک اباد نقاطحفر چاه مشخص شد. مخزن ملک اباد را شروع به کار کردیم اکنون  و‌فونداسیون ان را ریختیم و انشاله سال آینده مشکل نخواهیم داشت.

به گفته وی دربخش روستایی کلانشهر مشهد چون عمدتا چاه های دستی دارند بیشتر تحت تاثیر خشکسالی قرار می گیرند. سازمانآبفا وظیفه تامین اب روستا دارد،   تامین اب برای دام وظیفه جهاد  کشاورزی است که با همکاری بین بخشی این مشکل می تواند  حلشود. بخشی از نارسایی به دلیل دام روستایی است که در کمبود اب تاثیر گذار است مسلما الویت آب شرب مردم است.‌

به گفته آقایی ، آبرسانی سیار بعضی وقت ها برای یک سری روستاها تنها راهکار است اینکه فکر کنیم مخزن اب درهمه جا امکان دارداشتباه است .چون در بعضی مکان ها ابی نیست که مخزن تعبیه شود و ابرسانی سیار تنها راهکار است. هالی روستاها در بحث شناسایی انشاعابات غیر مجاز با سازمان ابفا همراه باشند. مسلما برنامه ریزی بهتری می شودانجام داد.مجوز انشعابات محدودیت قانونی  هم وجود دارد و ما هم محدودیت در انشعاب دادن داریم.

شهنازی، رییس شورای شهر رضویه گفت: در شهر رضویه زبادله دان شهر مشهد  شدیم که و هیچگونه خدماتی هم  داده نممی شود.  باایجاد کارخانه کمپوست بوی گند نصیب اهالی آن منطقه شده،  تردد ماشینهای سنگین در آن منطقه خطر جانی دارد. تقاضا کردیم خطکشی ها جاده ای را انجام دهند چون در شب هیچ دیدی ندارند که منجر به تصادفات زیادی شده است. شیرابه ماشینهای حمل،  اینخطوط را از بین برده که این امر باعث تصادف زیادب در آن محدوده شده است. در بحث پساب هم با ایجاد تصفیه از بوی متعفن  بی نسیب نیستیم گلایه هم کردیم که  متاسفانه خدماتی داده نمیسود.گفته شده شیب شهر به آن سمت است اما این را هم درنظر بگیریم در کنار شهر رضویه شاهد کشت و زرع با آب فاضلاب خام هستیم کهمتاسفانه هیچی توجهی  به حرف ما نمی شود.

 نماینده آبفا مشهد کفت: باتوجه به اعتبارات اختصاص داده شده پیش بینی می شود تا سال آینده مشکل فاضلاب منطقه رضویه با خطنتقال به خط اورنگ بزودی حل شود.

مرادخواه، بخشدار احمداباد، نگاه عملیاتی در بخش احمد اباد فارغ از نگاه به اعتبارات در حال انجام است .این بخش مشکلات ابیدارد که بیشتر از اب سطحی استفاده می شود . کاهش بارندگی در سنوات  اخیر دچار مشکل شدیم و هر چه مخزن در روستاها داشته باشیم وقتی آبی نباشد باشبم  مجبوریم از تانکراستفاده کنیم.

وی گفت: باید با افرادی که دام را با استفاده از آب شرب سیراب میکنند برخوردکنیم و این برخورد از الان انجام شود و موکول به زمان کم ابی در تابستان سال اینده نشود. مصرف آبی که داریم  با ۳۰سال پیش به بارندگی وضعیت خوبی داشت فرقی نکرده است بطوریکه مدیریت آب از کمیود آن مهمتر است.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->